Vamos a la montana

27 november 2011 - Otavalo, Ecuador

Hooooooi!

Super leuk om al jullie reacties te lezen!! Ja steef, ik weet al die plaatsnamen uit mn hoofd haha. Oefening baart kunst. Ook mn spaans gaat beter. Vooral het verstaan gaat goed, alleen het terugpraten is lastig...

Poe wat was het laatste wat ik jullie had verteld? Het is nog geen 4 dagen geleden, maar heb nu al weer zoveel te vertellen!! Ik hou het een beetje kort, want deze toetsen moet je ongeveer op slaan wil er een letter tevoorschijn komen.

Donderdag;
Sochtends om 8 uur precies kwam de gids ons halen om naar de Cotopaxi te gaan. Dit is een vulkaan gelegen bij Latacunga (zoek maar op de kaart, onder Quito). Antonia, de gids, sprak super goed engels. Wat een opluchting! We moesten eerst een heel stuk door Quito, my god wat een chaos. De rit daarna toe duurde ongeveer 1,5 uur. Maar was maar 70 km! Het verkeer hier is rampzalig, paar opvallende dingen:
- wegen zijn slecht als je ze vergelijkt met NL. De snelwegen zijn vergelijkbaar met de straten in NL hobbelig dus.
- ze toeteren om te waarschuwen dat ze eraan komen of erlangs gaan. Je hoort dus de hele tijd getoeter.
- ze gaan op de snelweg gewoon stil staan om iets uit hun achterbak te pakken. gelukkig nog wel aan de linkerkant van de weg.
- boete voor bellen in de auto kost 4 dollar. Bizar he?
- ze hebben echt lak aan alle verkeersregels, mede omdat de boetes erg laag zijn. Rood licht rijden ze gewoon doorheen, etc.

Antonio heeft ons echt super veel over zijn land kunnen vertellen. ik weet eigenlijk niet waar ik moet beginnen dus hier een paar dingetjes;
- een volle tank (40L) kost 15-20 dollar.
- een huis voor 5 personen kost 15.000 dollar.
- Mensen eten hier de hele dag door, het eten is ook erg zoet. dit hebben ze nodig omdat het hoog ligt.
- de uni hier is gratis. bijna iedereen gaat naar de uni toe maar 20% maakt het maar af.
- de mensen hier zijn erg behulpzaam. we hebben het al vaker gehad dat we iets niet konden vinden en dat de mensen gewoon met ons meelopen tot de plek waar we naartoe moeten! Kunnen we in NL nog veel van leren. Voor veel is het zelfs in de supermarkt teveel moeite om mee te lopen...

Oke aangekomen bij Cotopaxi. eerst reden we met de auto door het national parc. de natuur leek wel een beetje op de NLse duinen! de weg hier was niet meer geasfalteerd, ideaal..Zo gingen we steeds hoger de bergen in. Antonio is 2x gestopt om te kijken of we last hadden van de hoogte.

Ongeveer een uur later konden we beginnen aan onze klim. Poe, viel tegen! Zwaaar! het was ongeveer 500 meter stijl omhoog, echt stijl. niet zoals de bergjes die we in NL gewend zijn. Je kan het beetje vergelijken met 500 meter duin oplopen. het was ook mul vulkaanzand.
Dit hebben we in 45 min gelopen. Antonio was super trots op ons en heeft de hele weg Vamos Niki Vamos geroepen. (mijn naam spreekt hij uit als geben haha) Wauw wat was het mooi daar boven. ik voelde me echt alsof ik de olympische spelen vulkaan klimmen had gewonnen, haha. 4800 meter hoogte waren we!

Antonio noemt me Chica Mcdonald. Omdat ik daar trek in had, haha! Hij. oooh, so you like plastic food?

Met Antonio zijn we weer terug gegaan naar Quito.Ohh, wat sliep ik lekkerrr!

Vrijdag:

Zijn we naar Mitad del Mundo geweest (betekend midden vd wereld) ofwel bij de evenaar! Dit was een mooi park waar we even hebben rondgelopen en gekke foto´s hebben gemaakt. Heb ik jullie al verteld hoe de bus hier is? Vreselijk. Ze rijden mega hard die bergen op en af. ook staat er heel onduidelijk aangeven waar de bussen naartoe gaan. nu hebben we dat gelukkig al beter door!

Hierna zijn we in een park geweest vlak naast mitad del mundo. Hier is dus eigenlijk de echte evenaar. De man die de evenaar zogenaamd had gevonden zat er een paar meter naast. in dit park liet de gids grappige trucjes zien. op de evenaar is het magnetisch veld (ofzo?) in evenwicht. Je kunt daar een ei op een spijker zetten, en blijft gewoon staan (alsje de juiste balans vind) op de evenaar stroomt het water ook recht uit een gat, terwijl hij een meter naast de evenaar gaat kolken. geinig he?

hierna hebben we de bus naar Otavalo genomen. dit was ongeveer een uurtje vanaf quito (ofelia terminal) gelukkig was dit een comfortabele bus! waaauw wat een uitzicht!! we reden door de bergen omhoog en je keek zo uit op alle huisjes die tussen de bergen en vulkanen gebouwd waren.

zaterdag:

we zijn vroeg opgestaan (half 6) om naar de beroemde markt van otavalo te gaan. Ik heb er haast geen woorden voor voor wat ik daar heb gezien. CHAOS! 81duizend miljoen kraampjes waarvaan er 10 naast elkaar dezelfde spullen verkopen. Groente, fruit, kleding, sjaal, mutsen, schoenen, vlees, en dieren (levend, nog wel). cavia´s kippen varkens lama´s hondjes katten allemaal aan een touwtje op in een klein hokje gepropt. echt handel is dat voor hun. arme beestjes! kippen tilden ze aan hun poten, ondersteboven. cavias in een grote zak op elkaar. en die biggetjes werden gewoon in de achterbak van de auto gegooid. Bizar!

we hebben 3 uurtjes op de markt rondgelopen en besloten toen naar een vogelpark te gaan. dit was wel leuk, niet erg boeiend. het park was van een nl man.we hadden met de taxi afgesproken dat hij ons los dos a la tarde (2u smiddags) op kwam halen. Moooi niet dat hij kwam! liepen we daar met onze zware tas. begon het te regenen... zoefff, daar ging gwen. Onderuit met mn handjes in de modder, fantastisch. en nikki maar lachen!! ik baalde want had met mn onhandige hoofd mn knie weer lekker verdraaid (sorry daddy! het gaat goed)

hierna besloten we naar cotacachi te gaan. een dorpje boven otavalo. echter was het hier behoorlijk saai (op alle mooie leren tassen, jassen en portomonnees na dan!!!) Cotacachi staat bekend om hun leren handeltje. Meiden, jullie zouden hier wegsmelten!

Wezijn weer terug gegaan naar otavalo en hebben daar in een ander hostel geslapen, omdat de douche koud was. Heelaas.. weer een koude douche!!

ondertussen is het zondag en hebben we een chill dagje.
Tot nu toe is ons plan om vanavond terug te reizen naar quito en vanaf daar de bus te nemen naar papallacta. daar blijven we een dag, maandag avond gaan we naar coca. daar blijven we want woensdag gaan we met Antonio (de zelfde gids) de jungle in! Super gaaf!!

Ik heb nog laaaaang niet alles verteld, maar ga nu ophouden. want mn vngers zijn moe! en wil nog eventjes foto´s uploaden.

Dikke kus en hoop weer iets van jullie te horen!

1. Janneke:
    27 november 2011
    Waaauw Gwen! Hoeveel kun je meemaken in nog geen week! Ben benieuwd wat je na 4 maanden allemaal welniet hebt meegemaakt! Echt heel leuk om te lezen wat je daar doet en wat een verschillen zeg, die beesten op een markt zo verkopen echt te zielig.. Hier heb je nog weinig gemist, het is vies en grauwig hollands weer zoals gebruikelijk! Veel plezier weer en ben benieuwd naar je nieuwe verhaal! Xxx
  2. Stephanie:
    27 november 2011
    Jemig dut! Zo veel gedaan in zo'n korte tijd! Wel super gaaf! En wat knap dat je dat allemaal uit je hoofd kent haha. Wel goed voor je Spaans deze trip! Super leuk trouwens dat je dit allemaal op je blog schrijft, dan kunnen wij lekker meegenieten vanuit dit koude kikkerlandje! We hebben trouwens vandaag gewonnen met 5-2. Jammer genoeg nog geen foto kunnen maken met de shirts aan, we hebben er wel in gespeeld.
    Haha is trouwens wat voor Jannie die markt met de manier hoe ze met die beesten om gaan! Hoe gaat het trouwens met je knie dan nu? Gaat dat wel oké? Waarschijnlijk maak je ook veel te veel mee om daar veel aan te denken, gelukkig maar. Heeft Nikki een foto gemaakt van jou in de modder?! Lijkt me echt lachen, gieren, brullen haha ik snap het wel van d'r(sorry). Heel veel plezier in de jungle! Echte Bikkels in de Jungle zeg ik maar zo!

LiefsX!
  3. Miriam:
    27 november 2011
    Hi Gwen, zeg ze... ik hou het kort!
    Schrijf maar lekker veel, heel leuk allemaal te lezen wat jullie zoal beleven. Ben benieuwd naar de foto's.
    Even ter info..Heren 1 heeft gewonnen vandaag..met 10 man!
    Groetjes, Miriam
  4. Desiree:
    27 november 2011
    Muts!! wat ontzettend gaaf allemaal.. Wat goed van je dat je ons op de hoogte houdt, zo hebben wij ook weer wat om over te praten haha. Oh gwen in de modder, ik had denk ik ook echt niet mn lach in kunnen houden hihi..

Oeeh de jungle. Hoop niet dat er enge beestjes in je nek kruipen. hihi.. Have fun muts! ennnnnn, snel weer eeen berichtje he!!!
    kusss
  5. Chantal:
    27 november 2011
    Arme dieren / lekker stukje vlees, haha postief denken Gwen. Als ze daar geen MacDonalds hebben, moet je het doen met die cavia's en kippen die ze daar verkopen.
    Klinkt heel gaaf wat je daar allemaal ziet, op de dieren na! Dat midden van de aarde is denk ook echt bizar om mee te maken, en de jungle lijkt me heel gaaf, ben ook echt benieuwd daarnaar!

Ik heb bij cross cultural communication geleerd dat je nu waarschijnlijk in een cultuur shock zit, maar probeer je aan te passen. Heb even opgezocht, in landen in Zuid-Afrika zijn ze voornamleijk multi actief = heel erg mens-georienteerd, gevoelens en relaties zijn heel belangrijk. Ook is het belangrijk dat je geen gezichtsverlies leidt en ze houden zich niet zo sterk aan de regels (maar dat wist je al).
    Hoop dat je er wat aan hebt, haha
    Nog heel veel plezier, doe AUB rustig aan met je knie en we wachten de foto's af! x
  6. marjon:
    Hoi Gwen,

Wat gaaf om dit allemaal te lezen!
    En wat heb je al een hoop gezien en meegemaakt!
    Fijn dat jullie geen hoogte ziekte hebben, kun je dus lekker door wandelen.
    Bij Nikki op de site zag ik al foto's van jullie beiden, op de evenaar en hoog in de bergen,TOP.
    Prachtige omgeving, en dan weer in de zon en dan weer in de sneeuw.
    wat voor een beesten gaan jullie zien in de wildernis?
    Let op de kleine beestjes die zijn het venijnigst, bijten, prikken en steken.
    Liefs,
    Marjon.
  7. Stanley:
    28 november 2011
    vamos meiden Super leuk te lezen en dat al allemaal meegemaakt. Vet hoor. gwen maar goed dat je zo hard hebt getraind kijk je nog wel een beetje uit met je poot. de volgende kruisband meot maar van zijn varkentkje komen van de markt. Is nikki nu al vega af na die markt. hier alles ok. xx papa
  8. Beppie:
    Hoi Gwen en Nikki
    wat maken jullie veel mee, geniet ervan
    zo genieten wij ook van jullie reis.
    groetjes Dineke en Beppie
  9. Cor en Lyanne:
    28 november 2011
    Hee meiden, dat gaat allemaal heel goed! Ik hoor uit jouw blog dat jullie intens genieten en dit is nog maar het begin. Heel bijzonder om hier achter mijn bureau te zitten en jullie blog te lezen. Ik stel me dan voor wat jullie meemaken. Een heel ander land met heel andere gewoonten, elke minuut beleef je bewust. Geen ritme zoals hier in Nederland, gewoon alles over je heen laten komen en je mee laten voeren met de tijd. Tot gauw!
  10. oma:
    4 januari 2012
    Lieve Nikki
    Van harte fefeliciteerd met jet verjaardag
    XXXOma